Autyzm to zaburzenie rozwoju, które dotyka wiele osób i mocno wpływa na ich codzienne funkcjonowanie. Pierwsze objawy mogą pojawić się już w wieku niemowlęcym i z czasem stawać się coraz bardziej widoczne. Rozpoznanie symptomów jest ważne, aby zapewnić dziecku odpowiednią opiekę i terapię. Taką pomoc można znaleźć w Pracowni Diagnostyczno-Terapeutycznej Sensoris. Warto zatem poznać typowe sygnały.

Czym jest autyzm?

Autyzm to inny niż typowy sposób rozwoju człowieka. Charakteryzuje się różnicami w schemacie zachowań, sposobie komunikacji, nawiązywaniu relacji, wyrażaniu emocji, uczeniu się. Każda osoba z autyzmem jest inna, a wymienione powyżej cechy mogą występować w różnym stopniu nasilenia. Autyzm wpływa na wiele obszarów funkcjonowania i powoduje, że osoby ze spektrum rozwijają się inaczej. W Polsce występuje u jednej na sto osób. Spektrum zaburzeń jest bardzo zróżnicowane, dlatego nie istnieje jeden wzorzec poziomu funkcjonowania opisujący osoby z autyzmem. Dlatego też autyzm może przybierać rozmaite formy i stopnie nasilenia objawów - od łagodnych do bardzo ciężkich, utrudniających życie w każdej sferze.

Podstawowe objawy autyzmu

Autyzm towarzyszy osobie przez całe życie, jednak dzięki odpowiedniej opiece i właściwie dobranej terapii można poprawić jakość jej życia. Im wcześniejsza diagnoza i indywidualna terapia, tym większa szansa na poprawę funkcjonowania osób z autyzmem i ich rodzin. Pierwsze objawy pojawiają się prze 3 rokiem życia. Dziecko:

  • nie mówi lub ma z tym kłopoty,

  • nie wchodzi w relacje z ludźmi,

  • nie wchodzi w interakcje z ludźmi,

  • nie naśladuje innych.

Niektóre objawy autyzmu mogą pojawić się już w okresie niemowlęctwa. Jednym z charakterystycznych jest brak gaworzenia. Rodziców powinna zaalarmować także uboga mimika twarzy dziecka oraz rzadkie okazywanie emocji. To jeszcze nie wszystkie podstawowe sygnały.

Łódzka Pracownia Diagnostyczna-Terapeutyczna Sensoris diagnozuje dzieci w spektrum autyzmu, oferuje pomoc psychologiczną i terapię. Kiedy warto się do niej zgłosić? Gdy dziecko wykazuje stereotypowe zachowania i zabawy, jak machanie rączkami, układanie zabawek w rzędy lub używanie nietypowych przedmiotów do zabawy. Kolejne objawy autyzmu to trudności z nawiązywaniem kontaktu wzrokowego, wykonaniem prostych poleceń, skupieniem uwagi. Często są widoczne podczas próby zaangażowania dziecka w zabawę lub inne aktywności. Jeśli maluch nie reaguje na bodźce lub nie wykazuje zainteresowania określonymi przedmiotami i sytuacjami, należy zdać sobie sprawę z możliwości wystąpienia zaburzeń ze spektrum autyzmu.