Wystawianie opinii o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole regulowane jest rozporządzeniem MEN z 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków. Jej przygotowaniem zajmuje się np. psycholog Magdalena Kobylarczyk-Kaczmarek. Na czym ona polega i co jest wskazaniem do jej przeprowadzenia?

Dlaczego diagnoza gotowości szkolnej jest ważna?

W wieku przedszkolnym dzieci oceniane są pod kątem gotowości podjęcia przez nie nauki. Przykładem miejsca, gdzie można taką diagnozę przeprowadzić, jest gabinet Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogiczna Magdaleny Kobylarczyk-Kaczmarek w Pabianicach. Zgodnie z obowiązującym prawem przedszkola do końca kwietnia muszą wydać rodzicom informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Dzięki niej możliwe jest ocenienie stopnia samodzielności młodego człowieka, jego potrzeb rozwojowych, predyspozycji, uzdolnień i zainteresowań.

Obszary poddawane ocenie przy ocenie gotowości szkolnej

Specjaliści zapewniający pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach oceny gotowości szkolnej badają kompetencje poznawcze jak rozumienie i wykonywanie poleceń, podział słow na sylaby. W ramach rozwoju emocjonalno-społecznego ocenia się umiejętności dziecka do utrzymywania właściwych relacji w otoczeniu, reagowania na stres, złość, lęk. Ponadto bada się chęć okazywania pomocy, empatii, wytrwałości w dążeniu do celu, czy też sprawności posługiwania się nożyczkami, puzzlami, czy ołówkiem.