Terapia ręki to zespół indywidualnie dobranych, skoordynowanych działań i ćwiczeń, których celem jest usprawnienie mechanizmów odpowiedzialnych za kontrolowanie ruchów kończyn górnych. To dzięki niej można osiągnąć poprawę stabilizacji mięśni ręki i obręczy barkowej, a także zwiększenie zdolności manipulacyjnych dłoni. Wśród dzieci terapia ręki stanowi jeden z element terapii integracji sensorycznej. W Serocku pomocy szukać można w Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej MOTYL.

Czym jest terapia ręki?

Ręka to skomplikowana część ciała, której praca uzależniona jest od wielu czynników. Różnego rodzaju schorzenia, wady genetyczne czy też złe nawyki mogą powodować trudności kontrolowania ruchów rąk przez dzieci, a wtedy wymagana jest terapia. Największe efekty przynosi obecnie tzw. terapia ręki, która skupia się nie tylko na nauce i doskonaleniu różnych czynności oraz ruchów precyzyjnych, ale także na nauce odpowiedniej kontroli nad głową, tułowiem i całym ciałem. W wielu przypadkach deficyt jest u dziecka eliminowany całkowicie. W innych możliwe jest zminimalizowanie jego zakresu, o co walczą specjaliści np. w pracy z dziećmi z uszkodzeniami mózgu. Gdzie rodzice powinni zgłosić się zatem o pomoc?

W Serocku działa Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna MOTYL, gdzie terapię ręki prowadzi Marzena Skrzypkowska. Może ona łączyć tę metodę terapeutyczną również z innymi terapiami np. z zajęciami  ruchu rozwijającego W. Sherborne.

Wskazania do terapii ręki u dzieci

Wskazań do terapii ręki u dzieci jest naprawdę wiele. Pedagog specjalny i terapeuta SI Marzena Skrzypkowska podkreśla, że może być ona z powodzeniem wykorzystana w pracy z dziećmi z Zespołem Downa, autyzmem, a także ADHD. Jest ona także polecana dla najmłodszych pacjentów niepełnosprawnych czy tych, którzy mają obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe. Terapia ręki jest też stosowana wśród pociech z nieprawidłową postawą ciała, z zaburzeniami koordynacji oko-ręka oraz z trudnością z koncentracją. Świetnie sprawdza się także u dzieci z zaburzeniami sprawności grafomotorycznej oraz przy trudnościach w planowaniu ruchowym.

Podkreślić zatem warto, że terapia ręki nie tylko jest stosowana u dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej czy u pociech z niepełnosprawnością intelektualną lub fizyczną. Można ją także wdrożyć w przypadku wykrycia u dzieci złych nawyków.

Jak wygląda terapia ręki?

Terapia ręki to wielodyscyplinarne zajęcia z fizjoterapeutami, terapeutami integracji sensorycznej SI, a także z pedagogami specjalnymi, psychologami oraz logopedami. Pedagog Marzena Skrzypkowska dodaje, iż ważne jest też zaangażowanie rodziców, którzy mogą z dzieckiem pracować w domu. Terapia ręki to zatem nie tylko gabinetowe ćwiczenia pod czujnym okiem specjalisty, ale stała kontrola pociechy i wykształcanie prawidłowych nawyków.

Na ogół praca z terapeutami polega na wykonywaniu ćwiczeń manualnych i precyzyjnych ręki, a także tych, które wzmacniają obręcz barkową. Prócz tego ważne jest stymulowanie układu prioprioceptywnego oraz motoryki dużej. Niezbędne jest też wzmacnianie całego ciała i świadomego kontrolowania kończyn. Terapeuci dbają o to, by dziecko skoncentrowało się na poprawie i usprawnieniu precyzyjnych ruchów rąk, a także na wzmocnieniu koncentracji. Praca dotyczy także pobudzania czucia powierzchniowego oraz głębokiego i nauki przekraczania linii środka ciała.