Plandeki samochodowe służą do zabezpieczania naczep, kontenerów oraz przyczep, a to wiąże się z koniecznością wyprodukowania ich z wysokiej klasy materiałów. Nie mogą one być podatne na zawilgocenie, przetarcie czy przedarcie, a także powinny być odporne na wodę, promieniowanie UV oraz silne porywy wiatru. Istotne jest również to, by plandeka gwarantowała dostateczną izolacyjność termiczną. Z czego najczęściej się je zatem tworzy? O tym opowiadają w artykule fachowcy firmy GO-PLAN.
Poszycie plandek z polichlorku winylu
Obecnie plandeki samochodowe najczęściej produkowane są z wysokiej klasy polichlorku winylu. Rzadziej wybierane są zaś takie materiały jak polietylen czy impregnowana bawełna. Dlaczego to na plandeki PVC warto zatem stawiać? Jak wyjaśniają fachowcy z firmy GO-PLAN, która sprzedaje i naprawia tego typu poszycia naczep oraz przyczep, polichlorek winylu zapewnia bardzo wysoką odporność na warunki pogodowe, uszkodzenia mechaniczne, a nawet na zabrudzenia. Ponadto materiał ten cechuje się powierzchnią idealną do nadruku. Tym samym z łatwością można pokryć plandeki logotypami firm, sloganami czy nawet wielkopowierzchniowymi grafikami. Czy to jednak wszystkie zalety plandek PVC?
Specjaliści z firmy GO-PLAN do zalet polichlorku winylu zaliczają łatwość w jego obróbce i przetwarzaniu. Oznacza to, że uszkodzona plandeka może być wielokrotnie serwisowania. W przypadku braku opłacalności naprawy można ją poddać recyklingowi.
Plandeki i ich parametry techniczne
Samo wykorzystanie polichlorku winylu do produkcji plandek samochodowych, a zwłaszcza tych burtowych i kurtynowych nie jest wystarczające. Istotne jest wybranie materiału o odpowiednim splocie oraz gramaturze. Jakich standardów powinno się zatem przestrzegać?
Plandeki samochodowe na ogół mają gramaturę od 700 g/m2 do 900 g/m2. Cieńsze można zatem zastosować dla zastosowań burtowych, a grubsze wymagane są przy poszyciu naczep kurtynowych. Jeśli chodzi o sploty, stosowane są gównie plandeki 9x9 oraz 12x12. Gwarantują one napięcie, które ogranicza rozciąganie materiału i ryzyko jego przedarcia.
– wyjaśnia jeden z pracowników firmy GO-PLAN z miejscowości Gręzów koło Siedlec.
Mocowanie plandek samochodowych
Prócz płacht plandek bardzo ważnymi ich elementami są mocowania. Muszą one być opatrzone aprobatami technicznymi, branżowymi certyfikatami oraz muszą spełniać szereg norm PN-EN, DIN oraz ISO. Fachowcy z firmy GO-PLAN zaliczają do nich takie wyroby jak:
taśmy calowe,
liny stalowe,
zamknięcia,
stemple mocujące,
skoble,
ucha wraz z przebijakami i wycinakami,
liny rozprężające.