Pedagogika lasaliańska, stworzona przez św. Jana de La Salle w czasach Ludwika XIV, do dziś zadziwia swoją trafnością oceny potrzeb i psychiki dziecka. Opierając się na pięciu aspektach, takich jak wspólnotowość, poznanie psychiki uczniów, miłość pedagogiczna, stosowanie metod prewencyjnych oraz realizm wychowawczy, oferuje uniwersalne wartości i podejście do nauczania. Więcej dowiemy się od specjalistów ze Szkoły im. św. Jana de La Salle.
Wspólnotowość jako fundament funkcjonowania szkoły
Według św. Jana de La Salle, szkoła może dobrze funkcjonować tylko w duchu prawdziwej wspólnoty między nauczycielami, nauczycielami a uczniami, a także między samymi uczniami. Wspólnota szkolna obejmuje również rodziców, którzy są nieodłącznym elementem procesu wychowawczego. Współdziałanie domu rodzinnego i szkoły dla dobra dziecka jest skuteczne tylko wtedy, gdy odbywa się w atmosferze wzajemnego szacunku, życzliwości i szczerości.
Znaczenie poznania psychiki uczniów
Poznanie ucznia jest kluczowe dla sukcesu wychowawczego. Święty Jan de La Salle zwracał uwagę nauczycieli na konieczność indywidualnego podejścia do uczniów, opartego na znajomości ich możliwości, charakteru oraz temperamentu. Wnikając w psychikę dziecka, nauczyciel może lepiej zrozumieć jego potrzeby i dostosować metody nauczania.
Miłość pedagogiczna jako fundament relacji nauczyciel - uczeń
Miłość pedagogiczna to akceptowanie każdego ucznia bez względu na jego niedoskonałości, a także gotowość do poświęcania siebie dla jego dobra. Nauczyciel ma być dla dzieci osobą bliską, wzbudzającą zaufanie. Miłość nauczyciela to także troska o sprawiedliwe traktowanie całej grupy uczniów, bez wyróżniania lub faworyzowania poszczególnych osób.
Stosowanie metod prewencyjnych w wychowaniu
Święty Jan de La Salle zalecał raczej czuwać nad wychowankami, aby uchronić ich od popełniania zła, niż karcić za występki. Zapobieganiu nieodpowiednim zachowaniom uczniów sprzyja ład i dyscyplina wynikające ze starannego planowania pracy szkoły. Wychowanie do ciszy, odpowiedniego sposobu mówienia oraz stosowanie nagród to kolejne elementy metody prewencyjnej.
Realizm wychowawczy - praktyczne podejście do nauczania
Realizm wychowawczy opiera się na tym, że wiedza i umiejętności zdobyte w szkole mają znaleźć realne zastosowanie w życiu uczniów. Święty Jan zwracał uwagę na rozwijanie kultury osobistej uczniów, przekazywanie dobrych manier oraz moralność i chrześcijańskie wychowanie.
- przekazuje specjalistka ze Szkoły im. św. Jana de La Salle.
Wiara jako siła i umocnienie w pracy z dziećmi
Wiara daje siłę i umocnienie do pracy z dziećmi, które sprawiają trudności wychowawcze, a także pozwala dostrzec godność dziecka Bożego w każdym uczniu. Zadaniem nauczyciela jest prowadzić uczniów do Boga, modlić się za nich i współdziałać z Jezusem dla ich dobra.