Paski klinowe to z pewnością jeden z najpopularniejszych rodzajów pasów napędowych. Odznaczają się wysoką sprawnością nawet przy dużych obciążeniach, ale jak każda część ulegają stopniowemu zużyciu. Montowane są zarówno w  samochodach z silnikiem benzynowym, jak i wysokoprężnym. Konstrukcja tego elementu nie jest skomplikowana, ale ma on kluczowe znaczenie dla działania auta.  Kiedy należy go wymienić? Na co zwrócić uwagę? O tym poniżej.

Rodzaje pasków klinowych i ich zastosowanie

Żeby ustalić, czy należy już wymienić pasek klinowy, należy najpierw zacząć od tego, czym on tak właściwie jest. Głównym zadaniem paska klinowego w samochodzie jest napędzanie takich elementów, jak alternator, pompa wody i klimatyzacja. Jeżeli pasek klinowy odpowiedzialny za pracę alternatora ulegnie zerwaniu, to można być praktycznie pewnym, że auto stanie. Dzieje się tak z powodu napędu serpentynowego, w którym pasek klinowy przekazuje energię z silnika do wymienionych wyżej podzespołów.

Wielu kierowców uważa, że pasek klinowy to element gumowy, ale nie jest to prawdą. Jego trapezowy przekrój składa się z trzech warstw:

  • warstwy nośnej ze stalowych linek,

  • warstwy podatnej z gumy lub kauczuku,

  • warstwy tkaninowo-gumowej owiniętej taśmą korbową lub płócienną.

To mocny, elastyczny, giętki i przyczepny element, który nie ulega rozciąganiu. Taka budowa sprawia, że pasek klinowy może przenosić duże obciążenia i jest stosunkowo odporny na siłę tarcia i ciepło. Starsze auta wykorzystują paski wieloklinowe, a w nowszych modelach używa się pasa klinowego wielorowkowego. Nowoczesne pasy klinowe wielorowkowe pracują o wiele ciszej oraz wykazują podatność na dłuższą eksploatację. Jak każdy element wymagają jednak wymiany w czasie określonym przez producenta.

Kiedy wymienić pasek klinowy?

Sugeruje się, że pasek klinowy powinien być wymieniany co około 4 lata. Ten element ulega jednak zużyciu już po przejechaniu około 30 tys. km, więc warto zwracać uwagę na to, w jaki sposób pracuje nasze auto. Awarię paska klinowego zazwyczaj zwiastuje nieprzyjemny hałas. Jeśli pas klinowy piszczy to znak, że pora go wymienić.

Specjalistyczne sklepy, takie jak Tomasz Błęcki Sklep przemysłowo motoryzacyjny, oferują różne rodzaje pasków, łożysk i uszczelek samochodowych. Istotne jest więc to, aby w przypadku wymiany dobrać odpowiednią część oraz obejrzeć sąsiadujące układy. Często bowiem okazuje się, że przy okazji zmiany paska napędowego warto wymienić także zużyte łożysko napinacza lub inny element. Dzięki temu zyskamy pewność, że nie zaskoczy nas awaria.