Domena to jeden z elementów, bez których nie można założyć strony internetowej. Czym właściwie jest domena? Jakie są rodzaje domen i czym wyróżnia się domena krajowa? M.in. o tym w dzisiejszym artykule.  

Co to jest domena? 

Domena to unikalny adres internetowy, dzięki któremu możemy wyświetlić daną stronę internetową w przeglądarce. 

Za działanie domen odpowiada Domain Name System (DNS), który m.in. kataloguje domeny.

Domena składa się przede wszystkim z dwóch podstawowych elementów: nazwy głównej i rozszerzenia.

Nazwa główna to zazwyczaj nazwa firmy lub branża, w której działasz. To ona informuje o tożsamości Twojej działalności. Rozszerzenie natomiast to informacja o kraju lub treściach, które można znaleźć na stronie.

Poniżej przykład domeny marki WeNet. Rozszerzenie „.pl” informuje, że jest to firma, która działa przede wszystkim na terenie Polski. Nazwa natomiast, że mamy do czynienia z branżą związaną z usługami internetowymi. 

domena

Dla firm, które koncentrują się głównie na rodzimych klientach, zalecana jest końcówka „.pl”, ponieważ polscy internauci wpisują ją intuicyjnie w pasek adresu w przeglądarce. 

Jakie są rodzaje domen? 

Do najpopularniejszych adresów internetowych zalicza się domeny pierwszego stopnia, czyli Top-Level Domain, które dzieli się na:

  • Domeny krajowe – świadczą o działalności w danym kraju lub na danym obszarze geograficznym – np. „.pl” – Polska, „.uk” – Wielka Brytania. 

  • Domeny globalne – świadczą o działalności na całym świecie – np. „.com” lub „.net”.

  • Domeny funkcjonalne – informują o tematyce witryny – np. „.art” – sztuka, „.coffe” – kawiarnia, „.app” – aplikacja. 

Istnieją również domeny drugiego stopnia, czyli Second-Level Domain. Zazwyczaj informują o dwóch rzeczach: lokalizacji i tematyce, np.:

  • „.gov.pl” – strona polskiego rządu,

  • „.info.pl” – strona informacyjna w języku polskim,

  • „.sklep.pl” – sklep w Polsce. 

Jaką domenę wybrać? Kilka porad

Przy wyborze domeny powinieneś kierować się przede wszystkim prostotą, dzięki której użytkownik łatwo zapamięta nazwę główną i końcówkę. 

Dlatego najlepiej wybrać domenę krajową, która będzie informować, że działasz właśnie w tym kraju

Jeśli Twoja działalność jest szersza, zastanów się nad końcówką globalną, np. „.com”. Pamiętaj jednak, że znacznie trudniej wywalczyć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania z rozszerzeniem, z którego korzysta cały świat. 

Ponadto w nazwie głównej staraj się nie używać innych znaków niż litery. Myślniki, cyfry, a także dostępne od niedawna polskie znaki (np. ś, ć, ń) to kiepski wybór, ponieważ wówczas trudniej zapamiętać taką nazwę.

„mojafirma.pl” to lepszy adres niż „moja-firma.pl”. 

Znajdź i zarezerwuj domenę w atrakcyjnej cenie>>

Jak zarejestrować domenę? 

Aby zarejestrować domenę, musisz wejść na stronę, która sprzedaje domeny. 

Następnie sprawdzić, czy adres, który Cię interesuje nie jest zajęty. 

Jeśli nazwa Twojej firmy z końcówką „.pl” jest zajęta, rozważ inne końcówki. Np. jeśli działasz w Krakowie, możesz zdecydować się na taki adres: „nazwafirmy.krakow.pl”. Wówczas internauci do klientów z jakiego miasta trafiasz. 

Pamiętaj, żeby założyć stronę internetową poza domeną, będziesz potrzebował:

  • Hosting, czyli miejsce na działającym bez przerwy serwerze, który przechowuje pliki.

  • Strona internetowa, czyli pliki, na które składa się projekt Twojej witryny. 

Przeczytaj również, jak zadbać o bezpieczeństwo strony internetowej