Brama garażowa nie tylko ułatwia swobodne wjeżdżanie pojazdem, ale  również zabezpiecza go przed publicznym widokiem. Jej wybór jest więc niezwykle ważny. Istnieje wiele dostępnych na rynku modeli, które wymagają odpowiedniego montażu. Wystarczy tylko złożyć zamówienie i odebrać gotowe drzwi garażowe. Chociaż najczęściej do ich wykonania zamawia się ekipę montażową, dobrze jest znać etapy prac.

Przygotowanie do montażu bramy garażowej

Montaż bramy garażowej, aby był poprawnie przeprowadzony, musi przebiegać w przygotowanej wcześniej przestrzeni. W tym celu należy podjąć odpowiednie kroki, mające na celu przygotowanie garażu do instalacji.

1. Otynkowanie.

Dotyczy ściany mieszczącej się przy bramowym otworze, do której instaluje się jej prowadnice. Warto pamiętać, że ściana z tzw. nadprożem powinna być wymurowana w pionie, a następnie otynkowana w formie jednej powierzchni. Wszelkie przesunięcia ściany z lewej w stosunku do prawej strony nie mogą występować. Naproże lub betonowy cokół nie mają prawa być wysunięte w stosunku do powierzchni ściany. Na otynkowanej płaszczyźnie nie powinny występować ubytki w tynku oraz żadne nierówności.

Prace tynkarskie składają się z:

  • Dopasowania: szerokość określona jako B oraz wysokość od poziomu posadzki (H) muszą być kompatybilne z wymiarami wjazdu,

  • Kontroli przekątnych otworu: powinny być wobec siebie równe. Inaczej otrzyma się romb zamiast docelowego prostokąta.

2. Oznaczenie posadzki: należy określić poziom 1 m nad poziomem gotowej i wykończonej płytkami powierzchni,

3. Uporządkowanie garażu i udostępnienie wjazdu dla ekipy monterskiej.

4. Okablowanie.

Montaż bramy garażowej 


Zamówione profesjonalne drzwi garażowe zwykle przywozi ekipa montażowa, zapewniająca usługi brukarskie. Po rozpakowaniu wszystkich części sprawdza się wymiary bramy garażowej. Następne etapy to:

  1. Montaż ościeżnicy i ustawienie jej we wjazdowy otwór,

  2. Dokładne usytuowanie ościeżnicy przy zachowaniu kontroli jej pionu i poziomu,

  3. Klinowanie w narożnikach ościeżnicy,

  4. Oznaczenie miejsc na wiercenie otworów, aby osadzić w nie tzw. kątowniki montażowe, łączące pionowe prowadnice ze ścianą,

  5. Wypełnienie montażową pianką (lub uszczelniaczem) przerwy pomiędzy murem a profilami.

  6. Przykręcanie podsufitowych prowadnic: stosowane w przypadku bram segmentowych i uchylnych,

  7. Instalacja skrzydła uchylnego lub części segmentowego wjazdu: prace zaczyna się od dolnych fragmentów. Wstawia się je następnie w prowadnice i łączy specjalnymi zawiasami,

  8. Montaż rolek: przy segmentowej konstrukcji instaluje się je do przykręconych do zawiasów uchwytów, natomiast przy uchylnych wjazdach montowane są do skrzydła.

  9. Zamontowanie dodatkowych części: antywłamaniowych rygli, klamek oraz (ewentualnie) elektronicznego systemu napędowego.

Regulację konstrukcji i jej swobodne podnoszenie się zapewniają zamontowane sprężyny.

Co jest ważne przy montażu bramy garażowej?

Tego rodzaju wjazdy dla osobowych samochodów powinny mieć określone wymiary. Potrzeba, by otwory były węższe niż 230 cm i niższe niż 200 cm. Węższe wykonuje się w przypadku niewielkich pojazdów np. motorów. Wówczas właściwa szerokość wynosi 180 albo 200 cm. Więcej niż jeden samochód zmieści wejście o szerokości co najmniej 5-6 m. 

Brama w garażu powinna być odpowiednio umiejscowiona. W ten sposób zabezpieczy się przez niekorzystnym wydostawaniem się z pomieszczenia ciepła. Wszystko zależy jednak od jej rodzaju oraz liczby warstw ścian w pomieszczeniu. Również części mocujące są niezwykle ważne, ponieważ wpływają na prawidłowe działanie konstrukcji oraz na jej szczelność. Zamiast samodzielnego montażu, lepiej zatem zdecydować się na usługi brukarskie.