Przedsiębiorstwo projektowo-usługowe INKOM z Katowic od ponad 30 lat zajmuje się kompleksowym projektowaniem i nadzorem nad tworzeniem przeróżnych systemów transportowych. Ważną częścią działalności tego biura jest również fachowe doradztwo w zakresie planowania rozwoju infrastruktury drogowej, czy to miejskiej, czy też pozamiejskiej. By móc jednak wyznaczyć nowe strategie rozbudowy dróg, tras kolejowych, chodników, ścieżek rowerowych, a także linii tramwajowych ważne są specjalistyczne pomiary, prognozy i analizy ruchu. To o nich można przeczytać w dalszych częściach artykułu.

Do czego służą pomiary, prognozy i analizy ruchu?

Pomiary, prognozy i analizy ruchu to swoiste studium wstępne każdej planowanej inwestycji związanej z tworzeniem, rozbudową czy modernizacją systemów transportowych, od ścieżek rowerowych i chodników począwszy, na drogach miejskich oraz pozamiejskich kończąc. Jeśli chodzi o cel ich przygotowywania, jest on bardzo szeroki, a w uproszczeniu wyniki określonych badań służą procesom decyzyjnym na wszystkich etapach inwestycyjnych.

Pomiary, prognozy i analizy ruchu pomagają dobrać właściwą nawierzchnię drogi, umożliwiają wyznaczenie optymalnych warunków komunikacyjnych, pozwalają zastosować najlepsze z możliwych wdrożeń ku większemu bezpieczeństwu uczestników ruchu, a także pośrednio wpływają na szybsze realizowanie prac przy zoptymalizowanym budżecie. Bez takich badań nie można byłoby zatem zaprojektować sprawnie funkcjonującego ronda, parkingu podziemnego czy też skrzyżowania, a jak zdradzają eksperci biura INKOM, wykonywane przez nich pomiary, prognozy i analizy ruchu często są częścią:

  • procesów projektowania dróg w fazie studialnej i koncepcyjnej,

  • procesów projektowania i optymalizacji obsługi terenów inwestycyjnych układem drogowym,

  • procesów projektowania tras rowerowych w fazie studialnej i koncepcyjnej,

  • złożonych badań z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego,

  • planów optymalizacji rozwiązań układu linii rozgraniczających drogi w planowaniu przestrzennym,

  • planów, projektów i studiów komunikacyjnych,

  • planów rozwoju sieci drogowej.

Eksperci biura INKOM dodają, że pomiary, prognozy i analizy ruchu łączą się także z prognozami, analizami i pomiarami parkowania. Dużym problem zarówno w dużych miastach, jak i coraz częściej w tych znacznie mniejszych, jest ograniczona ilość miejsc parkingowych, czy to w centrach, czy w ważnych obszarach biznesowych, kulturalnych i przemysłowych. Bez specjalistycznych badań nie można zatem realizować nowych inwestycji pozytywnie wpływających na funkcjonowanie stref parkowania.

Jak przeprowadzane są pomiary, prognozy i analizy ruchu?

Pomiary, prognozy i analizy ruchu wymagają zweryfikowania od kilkudziesięciu do nawet kilkuset różnych mniej lub bardziej istotnych czynników. Może być nim np. wpływ jakości nawierzchni drogi na poziom jej uczęszczania, wpływa okolicznych sklepów i obiektów kulturalnych na natężenie ruchu czy nawet poziom rozbudowania określonej infrastruktury komunikacyjnej na danym obszarze. Jak wyjaśniają eksperci przedsiębiorstwa projektowo-usługowego INKOM, w ramach pomiarów, prognoz i analiz ruchu oblicza się przepustowość danych dróg, oblicza się prognozy ruchu, wyznacza się natężenie ruchu o określonych godzinach, w tym w godzinach szczytu, a nawet określa się średni roczny wskaźnik wzrostu ruchu z podziałem na konkretne kategorie pojazdów.

Wymienione powyżej badania są jednak jeszcze bardziej złożone i wymagają eksperckiej wiedzy. By bliżej przedstawić mały element pomiarów, prognoz i analizy ruchu specjaliści INKOM wyszczególnili zmienne, które uwzględniają między innymi przy obliczaniu przepustowości i przy ocenie warunków ruchu na skrzyżowaniu typu rondo. Wyznaczają oni wtedy:

  • współczynnik natężenia ruchu,

  • wskaźnik zmienności ruchu,

  • natężenie obliczeniowe,

  • udział procentowy potoków ruchu z wlotów w sumarycznym ruchu na rondzie,

  • udział procentowy relacji w ruchu na wlocie,

  • udział procentowy natężenia na lewym pasie wlotu dwupasmowego w  całym natężeniu ruchu ronda,

  • udział samochodów ciężkich i autobusów,

  • udział samochodów ciężkich z przyczepą i autobusów przegubowych,

  • udział rowerów  i motorowerów,

  • udział samochodów osobowych,

  • natężenie ruchu pieszego.

To jednak tylko niewielki ułamek danych, które są częścią projektów i planów infrastruktury komunikacyjnej. Pomiary, prognozy i analizy są zatem niebywale potrzebne. Kończą się one zaś złożonymi raportami z obliczeniami, rysunkami, opisami, a często i nawet z symulacjami. O szczegóły warto pytać doradców INKOM podczas bezpłatnych konsultacji. Podczas nich można dowiedzieć się więcej o tzw. Kompleksowych Badaniach Ruchu czy o wymaganiach, założeniach i zalecenia do analiz i prognoz ruchu według Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.