Metale kolorowe nazywamy inaczej metalami nieżelaznymi. Tym samym, ich metoda spawania jest nieco inna, niż tych żelaznych. Mimo to są bardzo popularne w przemyśle - należy do nich chociażby aluminium, które jest bardzo częstym elementem budowy na przykład rowerów. Charakteryzują się zarówno dobrym przewodnictwem cieplnym, jak i połyskiem. Jak wygląda proces ich spawania? 

Zacznijmy od jednego z najpopularniejszych – aluminium. 

Spawalność aluminium zależy głównie od jego własności. W ich zawartość wchodzi skład chemiczny, stan obróbki cieplnej materiału spawalnego, wysoki współczynnik rozszerzalności liniowej i duży skurcz objętościowy (to powoduje pęknięcia w złączach spawanych) oraz kilka innych elementów, takich jak przykładowo metoda spawania. Aluminium spawa się zazwyczaj metodą TIG, jeśli mamy do czynienia z cienką blachą. To specjalny proces, polegający na wytwarzaniu łuku elektrycznego za pomocą elektrody, która się nie topi. Wszystko następuje w osłonie z gazów obojętnych takich jak argon czy hel. Inaczej jednak sprawa wygląda, gdy przyjdzie nam się mierzyć z grubą blachą. Wtedy stosujemy metodę MIG, czyli operując migomatem, w osłonie gazów obojętnych lub aktywnych, spawamy również elektrodą, jednak tym razem topliwą. 

Inaczej wygląda sprawa z magnezem. 

Magnez, również zaliczany do metali kolorowych, ma niską temperaturę topnienia. Wymaga mniejszej ilości ciepła, aby go stopić. Tym samym ma niską wytrzymałość, więc rzadko stosuje się go jako materiał konstrukcyjny - żeby nie powiedzieć “wcale”. Dodatkowym problemem jest jego łatwość zapalania się. Używa się do jego spawania zazwyczaj metody TIG, gdyż łatwiej wtedy kontrolować ciepło. Jego rozszerzalność i przewodnictwo cieplne powodują, że spawanie powinno się odbywać w odpowiednich przyrządach i po odpowiednim zamocowaniu metalu. To wszystko wymaga właściwego przygotowania. 

Co zrobić, gdy nie mamy odpowiedniego sprzętu? 

Najprostszym rozwiązaniem będzie udanie się do fachowców. Firmy specjalizujące się w spawaniu metali kolorowych – takie jak Mateusz Szulc Es Team - mają odpowiednie wyposażenie, dzięki czemu mogą wykonać zadaną pracę, nie ryzykując bezpieczeństwem spawacza, jak i projektu. Mimo że spawanie w przydomowym garażu jest powszechnie stosowaną praktyką, bez odpowiednich zabezpieczeń może okazać się tragiczne w skutkach. Warto wybrać profesjonalistów, którzy odpowiednio przygotują się do procesu i zagwarantują nam bezpieczeństwo, a naszej konstrukcji prawidłowe wykonanie.