VRS (z ang. Vapor Recovery System), czyli system odzysku oparów, ma za zadanie  zapewnić hermetyzację obiegu paliwa i jego oparów w trakcie tankowania. Pistolet nalewczy ma za zadanie zasysanie gromadzących się oparów i kierowanie ich przez pompę systemu do przestrzeni gazowej zbiornika.

Dlaczego należy dbać o sprawność systemu VRS?

Sprawne działanie systemu VRS jest bardzo istotne dla ochrony środowiska i z perspektywy ekonomicznej. Straty, które pojawiają się w procesie tankowania samochodów i parowania własnego, baz użycia go wynoszą ok. 0,175%. Natomiast po zastosowaniu systemu odzysku oparów zmniejszają się do 0,04%. Jak widać, różnica jest znacząca, ponieważ podczas sprzedaży 500 000 litrów benzyny rocznie, bez niego „ucieka” 875 litrów benzyny, a po zastosowaniu systemu VRS ilość ta na zmniejsza się do 200 litrów rocznie.

Metoda sucha

Metodologia badań sprawności systemu odzyskiwania oparów reguluje norma PN-EN 16321-2  i proponuje ona trzy rodzaje pomiarów: jeden suchy i dwa mokre. Podczas metody suchej programuje się dystrybutor w taki sposób, żeby wydał paliwo do układu pomiarowego impulsy odpowiadające przelaniu go. W tym czasie licznik podlicza dostarczane paliwo, ale pompa nie podejmuje pracy. Natomiast system VRS samoistnie się odblokowuje i pozwala zmierzyć ilość zassanych oparów za pomocą gazomierza. Na szczegółowy wynik pomiaru składa się dodatkowo temperatura i czas. Ten sposób można wykorzystać tylko w dystrybutorach posiadających odpowiednie sterowniki, oprogramowanie i osprzęt serwisowy.

Pierwsza metoda mokra

Pierwsza metoda mokra opiera się na przelaniu dystrybutora i odczytaniu licznika. Przelewane paliwo i ilość odebranych par benzyn mierzy się przy użyciu gazomierza. Podobnie jak w przypadku metody suchej należy ująć w wyliczeniach czas oraz temperaturę. Tylko w ten sposób otrzymamy szczegółowy wynik. Sposób mokry można zastosować, jeżeli znamy współczynnik korekcyjny podany przez producenta dystrybutora, a nie posiadamy odpowiedniego osprzętu serwisowego sterującego licznikiem dystrybutora, aby odtworzyć przelewane litry paliwa.

Druga metoda mokra

Druga metoda mokra jest podobna do poprzedniej i polega na przelaniu dystrybutora oraz zmierzeniu ilości zasysanych przez badany wąż par benzyn. Jest ona przeznaczona dla wszystkich dystrybutorów wyposażonych w odsysanie oparów, nawet jeżeli nie posiadają odpowiedniej dokumentacji czy informacji o współczynniku korekcyjnym. Dzięki temu można ją stosować zarówno do starego, jak i nowego typu dystrybutorów. To wszystko sprawia, że jest ona wszechstronna  i pozwala na weryfikację rzetelności powyższych dwóch metod.

Komu powierzyć pomiary sprawności systemu VRS?

Prace serwisowe polegające należy powierzyć doświadczonych fachowcom. Firmą, która dysponuje odpowiednim sprzętem, jest Petroster-Serwis. To istniejące od 1996 roku przedsiębiorstwo specjalizuje się w pomiarach skuteczności działania systemu odbioru par benzyn VRS. Wszystkie działania wykonują zgodnie ze wspomnianą już wyżej normą PN-EN 16321-2 i swoim zasięgiem obejmują całą Polskę. Zatrudnione w niej ekipy serwisowe są odpowiednio przeszkolone i mogą obsługiwać sprzęty różnych producentów. Co więcej, jeżeli zdecydujemy się na skorzystanie z jednego z ich produktów, możemy liczyć na serwis gwarancyjny oraz pogwarancyjny. Posiadają oni również magazyn części zamiennych, co pozwala skrócić czas wszystkich napraw do minimum.