Każdy przedsiębiorca zobowiązany jest do odprowadzania danin na rzecz Skarbu Państwa. Jest to podstawowy obowiązek legalnie działającej firmy. Płacą wszyscy, bez wyjątku, choć forma opodatkowania przedsiębiorstwa może być różna. Prowadzenie księgowości to niełatwe zadanie. Właściciele małych i średnich firm mogą skorzystać z księgowości uproszczonej, która wymaga mniejszego zaangażowania niż księgowość pełna. Na czym polega mała rachunkowość?

Mała księgowość – co to takiego?

Mała księgowość jest zbiorem jasnych i czytelnych zasad, na podstawie których dana firma będzie rozliczać się z urzędem skarbowym. Z definicji jest ona prostsza w prowadzeniu niż księgowość pełna, ponieważ w rozliczeniach przedsiębiorca nie musi podawać bardzo szczegółowych informacji dotyczących funkcjonowania firmy. Z małej księgowości mogą skorzystać przedsiębiorstwa, których roczne dochody nie przekraczają 2 mln euro w przeliczeniu na złotówki. Jeśli próg ten zostanie przewyższony, właściciel firmy zobowiązany jest do prowadzenia ksiąg handlowych.

Największymi zaletami małej księgowości są prostota dokonywania rozliczeń i niższy koszt prowadzenia dokumentacji księgowej. Niemniej jednak niewielu przedsiębiorców decyduje się na samodzielne prowadzenie małej rachunkowości. Zdecydowana większość woli powierzyć to zadanie zaufanej księgowej. Jak informuje specjalista z Biura Rachunkowo-Księgowego „Plus” – dzięki temu przedsiębiorca zyskuje gwarancję, że dokumentacja firmy prowadzona jest zgodnie z prawem i może skupić się na rozwoju przedsiębiorstwa i realizacji celów strategicznych.

Rodzaje małej księgowości

Formę opodatkowania firmy należy wybrać już w momencie jej rejestracji. Od tej decyzji zależy przyszłość przedsiębiorstwa oraz sukces jego właściciela. Mając to na uwadze, warto zasięgnąć porady doświadczonego doradcy podatkowego jeszcze przed otwarciem firmy. Mała księgowość występuje w trzech formach:

  • karta podatkowa – przedsiębiorca zobowiązuje się do zapłaty miesięcznego podatku, którego wysokość ustalana jest przez naczelnika urzędu skarbowego. Wysokość daniny uzależniona jest od rodzaju i zakresu prowadzonej działalności oraz liczby zatrudnionych osób;
  • ryczałt ewidencjonowany – stawka podatku wyliczana jest na podstawie miesięcznych przychodów firmy;
  • księga przychodów i rozchodów – polega na sumowaniu przychodów i kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, podatek płacony jest od ich różnicy.

Księga przychodów i rozchodów jest najczęściej wybieraną formą opodatkowania przez małych i średnich przedsiębiorców. Uważa się ją za niewadliwą, o ile tylko prowadzona jest zgodnie z obowiązującymi zasadami.