Towary niebezpieczne zwane ładunkami ADR mogą przewozić tylko firmy transportowe wyposażone we flotę odpowiednio przygotowanych pojazdów. Przedsiębiorstwa takie zobowiązane są także to posiadania urzędowych zezwoleń, a także do zatrudniania kierowców z uprawnieniami do przewozu różnych materiałów wybuchowych, zapalnych, radioaktywnych czy szczególnie szkodliwych dla środowiska naturalne i dla ludzi. Co jeszcze warto wiedzieć o transporcie ADR?

Klasyfikacja ładunków ADR

Ładunki ADR wymagają specjalnego transportu ze względu na swoje własności, które niebezpieczne są dla ludzi, zwierząt, a także środowiska naturalnego. Przede wszystkim są to zatem substancje żrące, wybuchowe, zapalne, radioaktywne oraz zakaźne, a występować mogą w postaci stałej, ciekłej lub gazowej. Według konwencji ADR – o niej przeczytać można w kolejnej części artykułu – wyróżnia się następujące grupy materiałów niebezpiecznych:

  • 1. Materiały i przedmioty wybuchowe
  • 2. Gazy
  • 3. Materiały ciekłe zapalne
  • 4.1. Materiały stałe zapalne, materiały samoreaktywne i materiały wybuchowe stałe odczulone
  • 4.2. Materiały samozapalne
  • 4.3. Materiały wytwarzające w zetknięciu z wodą gazy palne
  • 5.1. Materiały utleniające
  • 5.2. Nadtlenki organiczne
  • 6.1. Materiały trujące
  • 6.2. Materiały zakaźne
  • 7. Materiały promieniotwórcze
  • 8. Materiały żrące
  • 9. Różne materiały i przedmioty niebezpieczne

Transport towarów niebezpiecznych tylko na podstawie umowy ADR

Jedna z najważniejszych zasad dotyczących transportu materiałów niebezpiecznych stanowi, iż należy je przewozić w zgodzie z tzw. umową ADR. Jest to międzynarodowa konwencja ADR, która określa wspólne warunki przewozu ładunków niebezpiecznych dla wszystkich państw zrzeszonych, w tym między innymi dla krajów UE. Prócz tego transport ADR odbywa się w Polsce wedle konwencji CMR oraz w zgodzie z zapisami ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych.

Jeśli chodzi zaś o najważniejsze postanowienia wymienionych konwencji i innych aktów prawnych, należy wskazać, iż bezsprzecznie narzucają one obowiązek wykonywania transportów ADR specjalistycznymi pojazdami z właściwym oznakowaniem (m.in. tablicami ADR). Wymagane jest także

zabezpieczenie kabiny ciągnika siodłowego oraz wyposażenia jej w osprzęt służący ochronie kierowcy na wypadek niebezpiecznego zdarzenia. Ponadto kierowca przewożący ładunki niebezpieczne musi przechodzić okresowe kursy ADR, a firma organizująca transport jest obligatoryjnie zobowiązana do zatrudniania/korzystania z usług uprawnionego doradcy ADR.

Firmy transportu ADR w Polsce

Polska jest krajem w Unii Europejskiej, która odgrywa olbrzymią rolę w transporcie międzynarodowym zarówno ładunków drobnicowych i całopojazdowych, jak i ponadgabarytowych oraz właśnie niebezpiecznych ADR. Rodzime firmy dysponują dużymi flotami nowoczesnych pojazdów, a także zatrudniają rzeszę doświadczonych specjalistów z odpowiednimi certyfikatami. Dowodem na te słowa jest działalności firmy WARENTRANS, która od lat wykonuje przewozy ładunków ADR w kraju i poza Polską.

Jeśli chodzi zaś o statystyki, warto wiedzieć, że w Polsce średnio przewozi się 88-90% towarów niebezpiecznych transportem drogowym. Na terenie UE jest to blisko 66% przewozów ADR drogami. Udział całego sektora przewozu ładunków niebezpiecznych w ogólnej branży przewozowej wynosi kilkanaście procent.