Pompa wtryskowa, pompa sekcyjna to urządzenie stosowane do hydraulicznego wtrysku paliwa. Jej zadaniem jest odpowiednie sterowanie ilością podawanego paliwa, czyli mówiąc wprost mocą silnika. Z zasady powinno być tak, że pompa paliwa powinna działać sprawnie przez długie lata. Zwłaszcza jeśli dbamy o auto i w odpowiedni sposób użytkujemy pompę wtryskową. Jednak zdarza się, że pompy zaczynają szwankować. Jakich objawów nie warto bagatelizować? Jak naprawa się pompy paliwa?

Pompy paliwa dają różne objawy, że coś z nimi się zaczyna dziać. Wprawne ucho, osoba przykładająca sporą uwagę do zachowania się auta na drodze, czy podczas codziennego użytkowania, bez trudu jest w stanie wyłapać moment, kiedy należy udać się do warsztatu samochodowego celem dokonania kompleksowego przeglądu auta.

Jakie objawy daje usterka pompy wtryskowej?

Do najczęściej spotykanych objawów mogących świadczyć o awarii pompy wtryskowej można zaliczyć:

  • niemożność uruchomienia silnika,
  • problemy z rozruchem zimnego silnika,
  • problemy z rozruchem ciepłego silnika,
  • utrata mocy przez silnik,
  • falowanie obrotów silnika,
  • głośniejsza praca silnika,
  • silniejsze dymienie – o barwie szarej lub czarnej.

Powodów powyższych problemów z funkcjonowaniem może być kilka. Nie wszystkie muszą być związane od razu z kosztownymi naprawami, koniecznością regeneracji pompy. Jedne jest pewne, im wcześniej zauważymy, zareagujemy na odchylenia od standardowego funkcjonowania auta, tym lepiej. Lepiej zarówno jeśli chodzi o zakres koniecznych prac do przeprowadzania, jak i cenę usługi naprawy pompy wtryskowej.

Jakie usterki najczęściej spotykane są w pomp wtryskowych?

Wszystko zależy od objawów, o których już wspominaliśmy. Chcąc jednak nakreślić źródło problemów w funkcjonowaniu pomp paliwa, z pewnością warto znać następujące:

  • stosowanie zanieczyszczonego oleju napędowego,
  • nieterminowa wymiana oleju silnikowego,
  • awaria elektrycznych zaworów,
  • uszkodzenie mechaniczne takich elementów pompy, jak:
  • uszkodzenie wałka pompy,
  • zapchanie filtra powietrza albo paliwa,
  • awaria zaworu regulacji ciśnienia paliwa,
  • w pompie rzędowej zatarcie układu na skutek braku oleju,
  • przypadkowe dostanie się opiłków metalu do układu,
  • uszkodzenie krzywki, brak pracy ze strony jednej sekcji pompy rzędowej.

W przypadku pomp wtryskowych niezwykle ważne jest doświadczenie mechanika w naprawie aparatury paliwowej. Na jakość i szybkość obsługi wpływa również specjalizacja danego warsztatu samochodowego. Te specjalizujące się w naprawie i regeneracji pomp wtryskowych będą dysponować bogatą ofertą części zamiennych do pomp wtryskowych.