Tuleje określane również jako silentblocki to niewielkich rozmiarów metalowo-gumowe elementy zawieszania mocowane do wahaczy. Ze względu na swą złożoną rolę szybko ulegają zużyciu, a ich wymiana często jest potrzebna już po przejechaniu 20-30 tys. km. Nie ma jednak czemu się dziwić, gdyż tuleje muszą wytrzymać naprawdę wysokie obciążenia w trakcie eksploatacji. Ich żywotność w dużej mierze zależy od jakości użytych części, a także od warunków jazdy i stylu prowadzenia auta.

Do czego służą tuleje wahacza?

Głównym zadaniem tulei wahacza jest tłumienie drgań o wysokich częstotliwościach, które mogłyby przenieść się dalej na karoserię. Poprzez redukcję naprężenia w zawieszeniu, obok opon, sprężyn i amortyzatorów, chronią całą konstrukcję pojazdu, przedłużając żywotność jego poszczególnych elementów. Kolejne zadanie wykonywane do spółki z wahaczem, to prowadzenie koła oraz utrzymanie jego właściwej geometrii w trakcie jazdy. W dużym uproszczeniu, bez obecności tych komponentó, koło wyjechałoby spod samochodu. Tego typu działania sprawiają, że silentblocki podlegają wielokrotnej wymianie w cyklu życia auta. Dlatego też tuleje należy obowiązkowo sprawdzać podczas badania technicznego.

Objawy zużycia tulei

O konieczności zastąpienia zużytej tulei świadczą przede wszystkim wyraźnie słyszalne stuki podczas pokonywania nierówności. Hałasy przypominające głuche uderzenia metalowej rury pojawiają się nie tylko, gdy napotkamy dziury na drodze. Da się je odczuć również przy progach zwalniających czy jeździe po trawie. Następnym przejawem dokonywania żywota przez tuleje jest dużo mniejsza precyzja prowadzenia samochodu. Pojawiające się luzy oddziałują też na same wahacze, przez co auto niejako pływa po jezdni, zwłaszcza przy zmianach kierunków ruchu. Ze względu na to, iż zawieszenie jest częściowo połączone z układem kierowniczym, kasujące się luzy przenoszą na niego stuki oraz drgania. To drugie zjawisko najczęściej występuje w czasie intensywnego hamowania.

Fachowa wymiana

Wymiana tulei to dosyć skomplikowany proces, wymagający doświadczenia i specjalistycznych narzędzi, którym rzadko dysponują amatorscy majsterkowicze. Właśnie dlatego nie zaleca się go wykonywać samodzielnie. Korzystając z usług profesjonalistów, takich jak Norbi-Car Norbert Nawrocki, zyskujemy pewność szybkiej instalacji nowych elementów w rozsądnej cenie. Satysfakcja gwarantowana!

Demontaż tulei nie jest możliwy bez wyjęcia samego wahacza. Zatem dopiero po jego wykręceniu przystępuje się do wyciśnięcia silentblocka z otworu przy pomocy prasy hydraulicznej. Po dokładnym oczyszczeniu jego krawędzi montuje się nowe tuleje, odpowiednio nasmarowane dla lepszego wbicia. Wymiana elementów powinna być zaś zakończona sprawdzeniem zbieżności i geometrii kół.