Instalacja gazowa to jeden z najczęściej stosowanych sposobów na ograniczenie kosztów paliwa w samochodach. Mimo kosztów założenia tej instalacji i kosztów późniejszej eksploatacji, różnica w cenie paliwa między gazem a tradycyjną benzyną rekompensuje te wydatki i sprawia, że założenie instalacji LPG jest opłacalne. Ale to, jaką instalację założysz, zależy od kilku czynników. W naszym artykule napiszemy co-nieco o rodzajach instalacji gazowych.

Rozwój technologii montażu instalacji gazowych w pojazdach

Na rynku dostępne jest wiele rodzajów instalacji gazowych i systemów zasilania gazem. Starszej generacji instalacje mieszalnikowe powodowały większe spalanie paliwa na sto kilometrów, ale niska cena gazu w zupełności rekompensowała ten mankament. Wraz ze wzrostem cen paliwa, w tym gazu, powstała konieczność wprowadzenia instalacji LPG nowej generacji, które mogą być montowane w pojazdach, w których dotychczas raczej się nie zakładało gazu, na przykład w samochodach z turbodoładowaniem albo o nietypowej konstrukcji.

Jakie są różne rodzaje instalacji gazowych?

Koszt montażu instalacji gazowej zależy właśnie od konstrukcji silnika, a także od producenta instalacji LPG i od warsztatu, który tę instalację zakłada. Zależy także od tego, której generacji instalację gazową chcemy zainstalować w swoim samochodzie. Oto krótki przegląd tych instalacji.

I. Instalacje gazowe pierwszej generacji właściwie nie są już stosowane. W tych instalacjach nie ma elementów elektronicznych i stosowane są w samochodach z tzw. gaźnikiem. Rozwiązanie jest mało precyzyjne i mimo, że najtańsze – nie jest niestety ekonomiczne w eksploatacji.

II. Instalacje gazowe drugiej generacji – posiadają moduł elektroniczny. Nadaje się do silników z jednopunktowym i wielopunktowym wtryskiem paliwa z katalizatorem i sondą lambda. Nie zaleca się tego typu instalacji do stosowania w nowoczesnych samochodach, ale sprawdza się w nieco starszych.

III. Instalacje gazowe trzeciej generacji były niezbyt udane, dlatego w zasadzie się ich nie stosuje. Przeznaczone były dla pojazdów z wielopunktowym wtryskiem paliwa

IV. Instalacje gazowe czwartej generacji to obecnie najczęściej stosowany rodzaj instalacji LPG. Jest sterowana elektronicznie i można po niej oczekiwać bezawaryjnej pracy silnika, ale wymaga paliwa o wysokiej czystości. Jest zasilana gazem w fazie lotnej.

V. Instalacje gazowe piątej generacji – obecnie najnowocześniejsze, a zarazem najdroższe. Zasilana jest gazem w fazie ciekłej. Przy prawidłowym montażu tego systemu nie ma strat mocy na silniku, nie obserwuje się też wzrostu spalania, ale trzeba do niej tankować wyłącznie gaz najwyższej jakości.

Przy zakładaniu instalacji gazowej trzeba przede wszystkim właściwie dobrać jej rodzaj do modelu samochodu, oraz do silnika. Koszt montażu instalacji LPG w warsztacie zajmującym się montażem i serwisem instalacji gazowych Moto-Bajczyk uzależniony jest przede wszystkim od ilości cylindrów w samochodzie, a także od mocy tych cylindrów. Także rodzaj i ilość wtryskiwaczy ma wpływ na to, którą generację należy zastosować. Na przykład dla silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa można zastosować właściwie tylko instalację najnowszej generacji.