Kontenery to istotne składniki transportu morskiego. Te metalowe skrzynie o standaryzowanych wymiarach są wykorzystywane do przewozu różnego typu towarów z przewagą ładunków drobnicowych. Jak wygląda transport kontenerów drogą morską? Ile to kosztuje? Czy istnieją praktyczne sposoby na zmniejszenie kosztów przewozu towarów?

 „Tam i z powrotem”

Najważniejszą zasadą przyświecająca przewozowi kontenerów morskich jest „round trip”. Oznacza to, że kontener pobrany z portu w celu załadunku lub wyładunku towaru, musi powrócić do tego portu. Przykładowo, jeżeli magazyn klienta znajduje się w Polsce, a destynacją jest Oslo, kontener może przebyć drogę: Oslo – magazyn – Oslo.

Koszty transportu – jak zminimalizować?

Transport z zachowaniem reguły „round trip” jest dość kosztowny. Największą wadą przewozu towarów drogą morską jest konieczność płacenia za przewóz pustego kontenera. Istnieje jednak kilka sposobów na zmniejszenie kosztów (szczególnie w transportach długodystansowych:

Organizacja depotów

Depoty to miejsca składowania kontenerów. Jeżeli armator udzieli zgody, spedytor może pobrać puste kontenery  lub je zwracać. To najlepszy sposób na zminimalizowanie kosztów i organizację transportu w systemie „one way”.
Niestety, nie wszyscy armatorzy prowadzą takie składowiska i dysponującą wystarczającą ilością miejsca, aby składować każdy kontener zgłoszony przez spedytora.

  • wykorzystanie kontenerów poimportowych

Spedytorzy często wykorzystują kontenery, w których znajdowały się ładunki importowe, i które są przechowywane w pobliżu miejsca załadunku towaru eksportowego.

Organizacja dostaw

Najczęściej wykorzystywaną metodą dostawy towaru do portu jest transport kontenerów morskich na specjalnych naczepach. Naczepy pozwalają na transport kontenerów 40′ lub 20′. Te ostatnie, nazywane „krótkimi”, używa się na krótkich dystansach. Większość sprawdzonych przewoźników, takich jak Top-Trans Grzegorz Sitek, oferuje przyczepy długie przystosowane do transportu kontenerów 40’ lub dwa 20′ ze specjalnym systemem mocowań.

Koszt transportu drogą morską

Ceny frachtu są mocno zróżnicowane. Wszystkie opłaty zawierają się w tzw. kwocie „all-in”. „All-in” obejmuje: stawkę frachtową (podstawowa cena za przewóz), dodatek paliwowy, dodatek walutowy, opłaty portowe i podatkowe zgodne z taksą obowiązującą w danych krajach, opłaty dokumentacyjne za przekazanie kontenera oraz opłaty związane z prowadzeniem operacji w porcie. Aby mieć pewność, że cena przewozu jest zoptymalizowana warto skorzystać z usług sprawdzonego pośrednika.