Trudno byłoby znaleźć przedsiębiorstwo, które nie korzysta z systemów automatyki przemysłowej. Układy tego typu są obecnie uważane za standardowe i obejmują wiele różnych rozwiązań np. linie montażowe oraz stanowiska zrobotyzowane. Te ostatnie wykorzystuje się przede wszystkim do automatyzacji pewnych etapów produkcyjnych m.in. spawania, czy malowania. Sprawdźmy zatem, jak działają takie stanowiska i czy wymagają obsługi przez człowieka?

Jak są zbudowane stanowiska zrobotyzowane?

Stanowiska zrobotyzowane składają się z wielu elementów. Najważniejszym jest oczywiście robot przemysłowy, wykonujący zadania, do jakich został zaprogramowany. Maszyny takie mogą służyć jako roboty spawalnicze, montażowe, czy malarsko-lakiernicze. Doskonale sprawdzają się również jako automaty do obróbki, wyręczając człowieka w szlifowaniu, wierceniu lub frezowaniu. Poza robotem przemysłowym stanowisko zrobotyzowane musi posiadać także urządzenia współpracujące m.in. taśmociągi, podajniki oraz stanowiska kontroli.

Projektowaniem i budową stanowisk zrobotyzowanych zajmują się specjalistyczne firmy np. firma Pro-Assem ze Skawiny, która oferuje usługi projektowania, programowania i wdrażania różnych systemów automatyki przemysłowej, w tym także stanowisk zrobotyzowanych. Dzięki długoletniemu doświadczeniu, wykwalifikowanej kadrze i kompleksowemu podejściu do każdego projektu, firma może podjąć się realizacji każdego zlecenia.

Czy stanowiska zrobotyzowane musi obsługiwać człowiek?

Głównym zadaniem stanowisk zrobotyzowanych jest maksymalne odciążenie pracowników w wykonywaniu pewnych, najczęściej bardzo monotonnych czynności produkcyjnych. Dlatego też są one projektowane w taki sposób, aby ograniczyć udział ludzi w ich obsłudze. Nie znaczy to jednak, że stanowiska zrobotyzowane mogą działać bez żadnej kontroli ze strony człowieka. Ktoś musi je programować, czuwać nad prawidłowością wykonywanych zadań oraz przygotowywać do pracy.

Dlatego też planując wyposażenie zakładu w stanowiska zrobotyzowane, warto zwrócić uwagę na kilka kwestii techniczno-organizacyjnych. Po pierwsze stanowiska takie muszą zostać właściwie zaprojektowane, wykonane, i wdrożone. Kwestia ta ma wpływ nie tylko na wydajność, funkcjonalność danego stanowiska, ale decyduje także o bezpieczeństwie podczas jego eksploatacji. Po drugie osoby nadzorujące pracę takiego stanowiska muszą zostać przygotowane do jego obsługi poprzez teoretyczne i praktyczne przeszkolenie.