Niesprawny akumulator to niejedyny powód problemów z rozruchem ciągnika. Sprawdźmy, które części mają bezpośredni wpływ na pracę maszyny, i mogą przyczyniać się do problemów z jej rozruchem.

Rozrusznik w ciągniku

Awarie rozrusznika w ciągniku są dość częste i stosunkowo łatwe w diagnostyce. Jeżeli ciągnik nie odpala, moc kręcenia jest niska i dochodzi do szybkiego nagrzania obudowy, winę ponosi prawdopodobnie niesprawny rozrusznik. Właściciele Ursusów wyposażonych w rozruszniki R-11 (lub ich starszą wersję R-7) powinni wykonywać rutynowe czynności konserwujące dwa razy do roku. W tym celu należy zdjąć pokrywę szczotek i oczyścić szczotkotrzymacz z pyłu. Przy okazji warto sprawdzić stan zużycia szczotek i przeczyścić je przy pomocy dmuchawy.
Także nowsze rozruszniki do ciągnika z przekładnią mogą stwarzać problemy i mieć negatywny wpływ na pracę ciągnika. Najczęstsze problemy dotyczą zwarć i przebić. W przypadku zaobserwowania spadku mocy kręcenia i rozgrzania obudowy, należy podjąć radykalne środki. Wymiana rozrusznika w ciągniku jest niekiedy bardziej opłacalna niż jego regeneracja. Jeżeli nie wiesz, który wariant wybrać, skorzystaj z usług profesjonalnego serwisu naprawczego, takiego jak Agro-Mechanika M. Zdanowski.

Alternator w ciągniku

Problemy z rozruchem ciągnika mogą być wywołane usterką alternatora. Starsze ciągniki są zazwyczaj wyposażone w nieoryginalne prądnice i zewnętrzne regulatory napięcia. Jeżeli jednak maszyna posiada oryginalne i działające części, czynności serwisowe mogą skupić się na utrzymaniu paska klinowego i jego naciągu w dobrym stanie, kontroli czystości prądnicy i stanu szczotek oraz okresowym przedmuchiwaniu powietrzem regulatora napięcia. 
Wiele osób mylnie sądzi, że ciągłe ładowanie alternatora powyżej 16V skutkuje jego szybszym zużyciem. Nic bardziej mylnego. Utrzymywanie ładowania akumulatora większego niż 16 V prowadzi do przeładowania i obsypania masy czynnej z kratek w celach, niemniej w przypadku alternatora jest zupełnie inaczej. Wytwarzane napięcie nie powinno być niższe niż 14.4V. Dopuszcza się przy tym niewielkie odchylenia. Jeżeli napięcie na stykach akumulatora ma wartość przekraczającą 16V, należy koniecznie wymienić regulator alternatora.

Świece żarowe

Świece żarowe nagrzewają się bardzo szybko, a nadmiar emitowanego ciepła transmitowany jest do głowicy silnika, dzięki czemu nie dochodzi do strat. Zestaw świec żarowych podłączony jest szeregowo i uruchamiany przez przekaźnik prądowy. Niektóre modele starszych ciągników nie posiadają świecy żarowych. W niektórych modelach świece podgrzewają powietrze w kolektorze ssącym, inne są umieszczone bezpośrednio w głowicy.

Podgrzewacz do płynu chłodzącego

Na rynku akcesoriów ciągnikowych dostępne są zewnętrzne podgrzewacze płynu zasilane przez źródło zewnętrznego napięcia 230V. W przypadku starszych modeli ciągników montowane są poza termostatem, przez co ich skuteczność jest stosunkowo niska.