Uzyskiwanie nowych klientów oraz ich obsługę można zlecić osobie z zewnątrz. Przedstawiciel handlowy może się okazać niezwykle pomocny. Jest zarazem agentem, sprzedawcą (bezpośrednim), handlowcem, a także akwizytorem. Podpisanie z nim umowy agencyjnej pozwala na zdobycie nowych nabywców oraz podjęcie korzystnej współpracy. W zawodzie tym wyróżnia się kilka typów. Dobrze jest je poznać, aby zastanowić się nad ewentualną współpracą.

Modele pośrednictwa handlowego

Przedstawiciel handlowy działający w firmach handlowo-usługowych może być zastępcą, jak również osobą uprawnioną przez daną osobę lub przedsiębiorstwo do zawierania w jego imieniu różnego rodzaju czynności. W związku z tym wyróżnia się pracę przedstawiciela w szerokim znaczeniu i w wąskim. Pełna rola polega na zastępowaniu mocodawcy w składaniu np. oświadczeń. Agent handlowy uczestniczy wówczas w podpisywaniu umów. Z kolei w wąskim znaczeniu do tej pierwszej czynności nie jest uprawniony. Współcześnie wyodrębnia się zastępcę bezpośredniego i pośredniego. Pośrednictwo sprzedaży w pierwszym przypadku obejmuje składanie oświadczeń woli w imieniu zleceniodawcy, inaczej niż w drugim przypadku. Zastępca pośredni jest osobą dokonującą czynności prawnej. Jest jednak zobowiązany do współpracy. Oznacza to, że aktywność prawna musi przejść na mocodawcę np. przy spedycji czy komisie. Pracę przedstawiciela handlowego dzieli się dodatkowo na pełnomocnictwo oraz tzw. przedstawicielstwo ustawowe. Pośrednik handlowy może być przy tym fachowcem, „partaczem” lub oszustem. W pierwszym przypadku jest przede wszystkim godnym zaufania partnerem. Jest pracowity i wykazuje się entuzjazmem. W związku z tym dobrze jest poświęcić więcej czasu na znalezienie odpowiedniego agenta handlowego.

Jakie cechy powinna mieć osoba zajmująca się pośrednictwem sprzedaży?

Dobry pośrednik handlowy powinien być przede wszystkim dyspozycyjny. Wiąże się to z zależnością względem zleceniodawcy. Dlatego tak ważna jest dyspozycyjność i dostosowanie się do potrzeb klientów. Przedstawiciel agencji handlowej powinien umieć działać pod presją czasu i radzić sobie ze stresem. Pozwoli to osiągnąć jak najlepsze wyniki w sprzedaży. Wysoka konkurencyjność na rynku wymaga silnego charakteru i motywacji do działania. Praca jako przedstawiciel handlowy wymaga ponadto komunikatywności. Profesjonalista przy tym umie nawiązywać długoterminowe relacje, od czego zależy powodzenie w handlu.

Wyróżnia się poza tym zdolnością zespołowej współpracy, negocjowaniem, perswazją i logicznym myśleniem. Specjalista od pośrednictwa sprzedaży będzie umiał podjąć szybką i właściwą decyzję. Empatia pozwoli mu na spełnienie potrzeb innych, w tym zleceniodawcy i nabywcy. Dodatkowo jest mobilny – ma prawo jazdy ułatwiające dojazd do klientów – i wie jak pozyskać nowych kontrahentów. Dobry przedstawiciel handlowy korzysta także ze współczesnych technologii. Tablety, laptopy czy telefony komórkowe ułatwiają pracę i kontakt z klientem lub zleceniodawcą. Ułatwia to również wydruk lub podpisywanie dokumentów czy innych formularzy. Różnego rodzaju aplikacje ułatwiają planowanie zadań, a internetowy kalendarz czy skrzynka mailowa umożliwia pamiętanie o umówionych spotkaniach i komunikację. Warto zatem pomyśleć nad stałą współpracą. Z pewnością będzie to miało pozytywne efekty.