Księga wieczysta to podstawowy dokument, który umożliwia ustalenie stanu prawnego nieruchomości. Obowiązkiem właściciela jest przy tym dopilnowanie, aby odzwierciedlała ona stan rzeczywisty. Ewentualne niezgodności bowiem prowadzić będą do powstania problemów przy przeprowadzaniu transakcji kupna-sprzedaży gruntu, budynku lub lokalu, a także przy ubieganiu się o kredyt hipoteczny.

Kiedy dokonywany jest wpis do księgi wieczystej?

Regulacje dotyczące wpisu do księgi wieczystej znajdują się w Kodeksie postępowania cywilnego, w rozdziale szóstym „Postępowanie wieczystoksięgowe” oraz w ustawie o księgach wieczystych i hipotece. Zgodnie z zawartymi w nich przepisami obowiązek złożenia stosownego wniosku do Sądu Wieczystoksięgowego pojawia się, jeśli:

  • uaktualniamy istniejącą księgę wieczystą,
  • dokonujemy sprostowania księgi wieczystej,
  • nabywamy nieruchomość w spadku,
  • nabywamy nieruchomość drogą transakcji kupna-sprzedaży,
  • dokonujemy podziału nieruchomości,
  • zamykamy księgę wieczystą,
  • ustanawiamy służebność przesyłu lub drogi koniecznej,
  • ustanawiamy hipotekę,
  • przekształcamy użytkowanie wieczyste w prawo własności.

Wspomniany wniosek złożyć może właściciel nieruchomości, ale także osoba, której prawo powinno zostać w księdze ujawnione pod warunkiem, że przepis szczegółowy nie stanowi inaczej. Składa się go na piśmie, na formularzu KW-WPIS, który jest dostępny w wydziałach ksiąg wieczystych przy Sądach Rejonowych oraz do pobrania przez internet. Wniosek o wpis do księgi wieczystej może zostać również złożony przez notariusza, u którego zawarta została umowa dotycząca przeniesienia praw do nieruchomości.

Wpis do księgi wieczystej w kancelarii notarialnej

Zgodnie z treścią ustawy Prawo o Notariacie, w zakresie obowiązków notariusza leży dokonanie wpisu w księdze wieczystej, jeśli dokument ustawiający prawo własności do nieruchomości ma postać aktu notarialnego. Co istotne, powinien on złożyć wniosek do Sądu Rejonowego jeszcze w dniu wykonania czynności notarialnej. Sytuacja ta dotyczyć będzie zatem przede wszystkim zawierania umowy kupna-sprzedaży gruntu, budynku bądź lokalu. W przypadku nabycia nieruchomości w wyniku dziedziczenia, wywłaszczenia czy zasiedzenia wniosek do Sądu Wieczystoksięgowego złożyć powinien właściciel.

Różna będzie też droga, jaką wysyłany jest wniosek. Notariusze, wśród nich kancelaria notarialna, którą prowadzi Agnieszka Bunkowska, przekazują tego rodzaju zgłoszenia drogą elektroniczną. Właściciele, jak już wyżej zauważyliśmy, mogą to robić na piśmie. Niezależnie jednak od tego, kto zwraca się do sądu o dokonanie wpisu w księdze wieczystej, wypełniony formularz nie jest do tego wystarczającą podstawą. Niezbędne będą też dokumenty potwierdzające nabycie prawa do nieruchomości. Może to być postanowienie sądu o zniesieniu współwłasności czy nabyciu spadku, akt notarialny lub decyzja administracyjna przyznająca prawo do nieruchomości.