Większość wykonywanych zawodów w Polsce wymaga konkretnego wykształcenia oraz specjalistycznych uprawnień, pozwalających na podpisywanie się pod wykonywanymi zleceniami własnym nazwiskiem. Tak samo jest w przypadku rzeczoznawcy majątkowego. Jego głównym zadaniem jest sporządzanie analizy rynku w kontekście określenia wartości nieruchomości. Ten urzędowy dokument zwany jest operatem szacunkowym. Czym jeszcze zajmuje się rzeczoznawca? Jakie uprawnienia konieczne są do wykonywania tego zawodu?

Wymagane uprawnienia

Podobnie jak w przypadku innych zawodów, tak i zasady działania oraz niezbędne uprawnienia do wykonywania czynności rzeczoznawcy majątkowego określa konkretna ustawa, a mianowicie akt prawny z 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami. Według niego, miano rzeczoznawcy przysługuje osobie, która sporządza szacunkową wycenę nieruchomości. Prowadzenie tej działalności zgodnie z przepisami prawa, związane jest jednak ze spełnieniem kilku warunków, m. in.:

  • Posiadanie wyższego wykształcenia,

  • Ukończenie podyplomowych studiów z zakresu wyceny nieruchomości, z wyjątkiem osób, które w toku studiów nabyły wiedzę i umiejętności dotyczące tej dziedziny,

  • Odbycie minimum półrocznej praktyki zawodowej,

  • Zdanie egzaminu, obejmującego tematykę związaną z prawem podatkowym, budowlanym, obliczaniem zdolności kredytowej, rocznej stopy oprocentowania hipotecznego oraz inwestycji w nieruchomościach.

Uprawnienia nadawane są przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Wszyscy posiadający stosowne dokumenty zezwalające na wykonywanie zawodu, w tym specjaliści z Biura Obsługi Nieruchomości Iwona Wielgosz, wpisani są w Centralny Rejestr Rzeczoznawców Majątkowych. Każdy z nas ma możliwość sprawdzenia, czy reprezentujący nasze interesy rzeczoznawca należy do tego spisu. Będziemy mieli wówczas pewność, że oferowane usługi są rzetelne i zgodne z prawem. Co warto podkreślić, opisywany zawód podlega ochronie prawnej.

Wycena nieruchomości

Do głównych zadań rzeczoznawcy majątkowego należy sporządzanie rzetelnych i obiektywnych wycen nieruchomości, z uwzględnieniem wszystkich cech i czynników mających wpływ na wartość rynkową danego obiektu.

Chodzi tu przede wszystkim o cel wyceny, rodzaj nieruchomości, lokalizację, stan wraz z wyposażeniem, funkcję, przeznaczenie w planie miejscowego zagospodarowania przestrzennego oraz ceny podobnych nieruchomości o zbliżonych cechach.

mówi ekspert z biura Biura Obsługi Nieruchomości Iwona Wielgosz, zajmującego się kompleksowym podejściem do kwestii wycen nieruchomości. Opinia rzeczoznawcy przedstawiana jest w postaci operatu szacunkowego. Do najczęstszych spraw związanych z koniecznością uzyskania dokumentów zawierających wycenę nieruchomości należą:

  • Kupno lub sprzedaż,

  • Podział majątku,

  • Sprawy spadkowe,

  • Opłata adiacencka,

  • Zniesienie współwłasności,

  • Oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste,

  • Zwrot na rzecz byłych właścicieli,

  • Uzyskanie rekompensat,

  • Wnoszenie wkładów niepieniężnych, czyli aportu,

  • Amortyzacja środków trwałych,

  • Zabezpieczenie wierzytelności bankowej.

Oprócz tego rzeczoznawca nieruchomości może sporządzać ekspertyzy, które nie wchodzą w skład operatu szacunkowego. Są to m. in. sprawy dotyczące rynku nieruchomości i doradztwa w jego zakresie, efektywności inwestycji oraz rozwój nieruchomości, określenie wartości obiektu na potrzeby indywidualnego inwestora lub bankowo-hipotecznej wartości nieruchomości.  Prowadzone przez Iwonę Wielgosz Biuro Obsługi Nieruchomości, które znajduje się na terenie Szczecina, rozpoczęło działalność w 1995 roku i od tego czasu zyskało szerokie grono zadowolonych Klientów. Oferuje kompleksowe usługi w zakresie szacowania wartości nieruchomości oraz opiniowania wartości i prognoz wartości nieruchomości zarówno klientom indywidualnym, jak i firmowym oraz instytucjonalnym.