Prawie każda dorosła osoba może wskazać spadkobierców swojego majątku. Jedną z form jest testament notarialny. Przed jego sporządzeniem u notariusza warto zasięgnąć porady prawnika, np. w kancelarii prowadzonej przez radcę prawnego Krzysztofa Małeckiego. Daje to pewność, akt notarialny zostanie w przyszłości przygotowany w sposób poprawny, co zmniejszy ryzyko jego podważenia. Tym samym daje największą szansę, że wola zmarłego zostanie spełniona dokładnie tak, jak chciał. Jak napisać i jak zabezpieczyć urzędowo testament?

Testament notarialny względem innych dokumentów

Dokument, w którym jest napisana ostatnia wola spadkodawcy dotycząca majątku, ma pierwszeństwo przed dziedziczeniem ustawowym, czyli takim, które następuje, gdy spadkobierca nie został wskazany albo nikt nie chce nim być.

Osoba mająca pełną zdolność do czynności prawnych, może nie tylko spisać testament, ale go też odwołać. Testament notarialny ma cechy pisma urzędowego i jest najbezpieczniejszym sposobem sporządzenia ostatniej woli, bez ryzyka niedopowiedzeń.

Jest objęty wymogami formalnymi i opłatą notarialną. Zabezpieczeniem jest to, że kopia pozostaje u notariusza. Uniemożliwia to przerobienie oraz chroni przed zgubieniem. 

Testament notarialny a wola spadkodawcy

Testament notarialny ma tę przewagę nad innymi, że jest przygotowywany w oparciu o wiedzę prawniczą, której często brakuje przy sporządzaniu dokumentu ręcznie. Skutek może być potem niezgodny z faktyczną wolą zmarłego, bo jeśli dokument posiada błędy, może być unieważniony przez sąd i zastąpiony dziedziczeniem ustawowym.

Tylko skorzystanie z pomocy prawnika przed sporządzeniem testamentu  jest gwarancją, że wola spadkodawcy zostanie dokładnie spełniona. Sporządzenie testamentu w formie aktu notarialnego  ma zaś następujące zalety:

  • zapobiega przenoszenia kwestii spadkowych do sądu,

  • jest szczegółowy,

  • przechowywany u notariusza,

  • możliwy nawet dla osób niepiśmiennych.