Sklep mięsny jako pomysł na biznes dla niektórych to absurd, jednak biorąc pod uwagę to, że Polacy uwielbiają dobre wędliny i mięsne potrawy, taki biznes może okazać się strzałem w dziesiątkę. Zanim jeszcze otworzymy nasz sklep, musimy spełnić listę wymagań nieco większą niż w przypadku zwykłego sklepu spożywczego. Regulacje te dotyczą głównie bezpieczeństwa żywności. Zatem od czego zacząć?

Lokal

Jednym z najważniejszych aspektów tej branży jest lokalizacja. Dobrym pomysłem jest otworzenie sklepu mięsnego w sąsiedztwie dobrze prosperujących sklepów, najlepiej o nieco zróżnicowanym profilu sprzedaży. Jeszcze korzystniejszą opcją może się okazać kupno miejsca, które już wcześniej wykorzystywano do tego typu działalności. Ponadto lokal musi zostać przystosowany do profilu sklepu. Najważniejsze jest spełnienie wszelkich norm sanitarnych i higienicznych, gdyż nasz sklep musi zostać zatwierdzony przez sanepid. Co to oznacza w praktyce? Wyposażenie sklepu w określoną liczbę umywalek ze stali nierdzewnej (z ciepłą i zimną wodą), toalety, sprawną wentylację oraz pomieszczenie gospodarcze.

Wyposażenie i zaopatrzenie

Każdy sklep mięsny potrzebuje lady chłodniczej do przechowywania wyrobów. Dzięki niej nie tylko utrzymamy produkty w świeżości na dłużej, ale również stworzymy możliwość ciekawej ekspozycji towaru. Kolejnymi, równie ważnymi sprzętami są: krajalnica do wędlin, waga, wilk do mielenia mięsa. Do tego powinniśmy zainwestować w mniejszy sprzęt, taki jak zestaw noży dobrej jakości, tasak do cięcia mięsa z kością oraz kloc masarski (pieniek rzeźniczy). Poza tym, oczywiste wyposażenie stanowią meble sklepowe i stanowisko kasowe. Kolejny punkt stanowi wyposażenie zaplecza. Absolutne minimum to maszyny chłodnicze takie jak szafa chłodnicza, zamrażarka skrzyniowa, szafa mroźnicza, a także meble ze stali nierdzewnej jak regały magazynowe i stoły robocze. Jeśli natomiast chodzi o zaopatrzenie, najlepiej jest nawiązać stałą współpracę z różnymi hurtowniami, na przykład z firmą TOMPOL (z pięcioma oddziałami w różnych miastach Polski), które posiadają w swojej ofercie nawet takie usługi jak szkolenia personelu na sklepach, pomoc w zakresie opracowywania etykiet, sprzedaż opakowań, sprzedaż środków dezynfekująco-myjących.

Personel

Jednym z ostatnich kroków ku stworzeniu sklepu mięsnego jest zatrudnienie pracowników. Najlepiej angażować osoby mające doświadczenie na podobnym stanowisku, które będą wiedziały jak zająć się przygotowaniem mięsa oraz jak je sprzedać. Ponadto nie zapominajmy, że każdy zatrudniony musi mieć książeczkę do celów sanitarno-epidemiologicznych (czyli książeczkę sanepidowską).

Koszta

Szacuje się, że na początek potrzebny nam będzie kapitał rzędu około 90 tysięcy złotych (otwierając sklep o powierzchni 60 metrów kwadratowych). Najwięcej wydatków pochłania przystosowanie sklepu oraz wyposażenie, jednak oferując produkty wysokiej jakości nie powinniśmy narzekać na niskie dochody.