Regularna wymiana oleju i filtrów, wykonywana przez Marek Nurek Mechanika pojazdowa, to kluczowy element dbałości o samochód, który wpływa na jego długowieczność i wydajność. Zaniedbanie tego aspektu może prowadzić do poważnych problemów z silnikiem oraz innymi układami pojazdu. Właściwe utrzymanie tych podstawowych czynności serwisowych sprawia, że jazda staje się bezpieczniejsza, a koszty eksploatacji niższe.

Proces wymiany oleju silnikowego

Proces wymiany oleju silnikowego rozpoczyna się od wyboru odpowiedniego płynu, który powinien być zgodny z specyfikacją producenta samochodu. Następnie auto należy podnieść na podnośniku lub postawić na klockach, aby uzyskać dostęp do spustu oleju i filtra. Po zdjęciu korka spustowego olej jest odprowadzany do specjalnego pojemnika. Gdy cały płyn zostanie usunięty, konieczne jest zamontowanie nowego filtra oraz założenie korka spustowego. Na koniec należy nalać świeży olej do silnika, kontrolując jego poziom za pomocą bagnetu. Fachową wymianę filtrów i oleju oferuje Marek Nurek Mechanika pojazdowa.

Zasady wymiany filtrów samochodowych

Wymiana filtrów samochodowych obejmuje kilka rodzajów filtrów, które pełnią różne funkcje w pojeździe. Najważniejsze z nich to filtr oleju, filtr powietrza, filtr paliwa i filtr kabinowy. Filtr oleju odpowiada za oczyszczanie płynu silnikowego z zanieczyszczeń, co wpływa na wydajność i żywotność jednostki napędowej. Filtr powietrza chroni silnik przed dostawaniem się brudu i pyłu, natomiast filtr paliwa oczyszcza paliwo z zanieczyszczeń przed dostarczeniem go do komory spalania. Filtr kabinowy dba o jakość powietrza wewnątrz pojazdu, eliminując pyłki, kurz i inne alergeny. Wszystkie te elementy są wymieniane podczas przeglądu technicznego lub serwisowego, a ich regularna wymiana zapewnia prawidłowe funkcjonowanie samochodu oraz komfort jazdy.

Częstotliwość wymiany oleju i filtrów

Częstotliwość wymiany oleju i filtrów zależy od kilku czynników, takich jak rodzaj używanego oleju, stan techniczny pojazdu, styl jazdy oraz warunki eksploatacji. Zwykle producenci samochodów podają zalecenia dotyczące regularności tych czynności w instrukcji obsługi. Przykładowo, dla nowoczesnych samochodów z silnikami benzynowymi zaleca się wymianę oleju co 10 000 - 15 000 km przebiegu, natomiast dla diesli co 15 000 - 20 000 km. Warto jednak pamiętać, że ekstremalne warunki eksploatacji, takie jak częste jazdy na krótkich dystansach czy w trudnym terenie, mogą skrócić te interwały. Niewłaściwa wymiana może prowadzić do przedwczesnego zużycia silnika oraz innych podzespołów.