Coraz częściej słyszymy, jak ważne są kompetencje miękkie w pracy. Rekruterzy szukając nowych pracowników, zwracają bowiem uwagę nie tylko na wiedzę branżową i doświadczenie, ale także na określone cechy kandydata. Jakie umiejętności miękkie powinien mieć dzisiaj każdy pracownik? Przeczytaj artykuł i sprawdź, co jest szczególnie ważne dla pracodawców.

Czym są kompetencje miękkie?

Kompetencje pracownika można podzielić na twarde i miękkie. Twarde to konkretne umiejętności, które są niezbędne do wykonywania danego zawodu, np. znajomość języka angielskiego na poziomie C1 lub umiejętność obsługi programów graficznych. Kompetencje miękkie to natomiast cechy charakteru pracownika, które sprawiają, że może on lepiej sprawdzić się na danym stanowisku. Tak naprawdę, jedne i drugie są równie ważne.

Umiejętności miękkie, którymi powinien cechować się każdy pracownik

1. Kreatywność

Jedną z pożądanych umiejętności w bardzo wielu zawodach jest kreatywne myślenie. Dzisiaj każda firma musi starać się wyróżnić na tle konkurencji i pokazać się z jak najlepszej strony, by przekonać do siebie potencjalnego klienta. To właśnie dlatego pracodawcy szukają osób, które mają głowę pełną pomysłów, potrafią myśleć nieszablonowo i znaleźć rozwiązanie wielu problemów.

Osoba kreatywna potrafi wymyślić innowacyjne rozwiązania i zmienić strategię działania, gdy poprzednia przestała się sprawdzać. Bez wątpienia przyczynia się to do sukcesu firmy.

Kreatywność niezbędna jest w pracy grafika czy projektanta wnętrz oraz w innych zawodach artystycznych, a także w marketingu i reklamie. To jednak niejedyne zawody, w których trzeba być otwartym i innowacyjnym. Tak naprawdę w każdej dużej korporacji jest to już cecha konieczna na niemal każdym stanowisku.

Poznaj 10 sposobów na pobudzenie własnej kreatywności.

2. Chęć rozwoju i nauki

Bardzo istotna jest również otwartość na rozwój i gotowość do zdobywania nowej wiedzy. Pracodawcy poszukują osób, które są chętne do rozwoju i nauki oraz potrafią dostosować się do ciągłych zmian. Dzięki temu pracownicy firmy stają się coraz lepsi w tym, co robią i pomagają przedsiębiorstwu odnosić świetne wyniki.

Na rozmowie o pracę najlepiej podkreśl więc swoją chęć rozwoju. Jeśli nie chcesz zmieniać pracy, pokaż ją swojemu obecnemu pracodawcy, który z pewnością doceni Twoje zaangażowanie.

Jak można się rozwijać w swojej dziedzinie? Warto czytać książki branżowe, w miarę możliwości brać udział w kursach i szkoleniach czy konferencjach, śledzić portale branżowe i słuchać wartościowych podcastów. Pamiętaj, że stałe poszerzanie swojej wiedzy to klucz do sukcesu.

szkolenia

3. Komunikatywność

Kolejną umiejętnością miękką, która jest ważna na rynku pracy, jest komunikatywność. Oczekuje się jej nie tylko od osób pracujących w zespole czy w dziale obsługi klienta. Tak naprawdę jest istotna na każdym stanowisku, które wymaga kontaktu z innymi ludźmi.

Komunikatywność to nie tylko otwartość na innych i umiejętność bezproblemowego porozumiewania się. Polega też na precyzyjnym formułowaniu komunikatów w taki sposób, by były jasne i zrozumiałe przez odbiorcę oraz na spójności komunikacji werbalnej z niewerbalną. W firmie, w której pracują osoby komunikatywne, wszyscy się dobrze rozumieją i jest dobry przepływ informacji. Sprzyja to też dobrej atmosferze pracy.

Osoba komunikatywna potrafi zainicjować rozmowę i ją poprowadzić, ale także aktywnie słuchać. Stara się zrozumieć innych i dobrze porozumiewa się z każdym, nawet z osobą o skrajnie odmiennej osobowości. Zdolności komunikacyjne bardzo ułatwiają życie nie tylko w miejscu pracy, ale też poza nim.

4. Zdolność do adaptacji

Na rynku pracy coraz ważniejsza staje się zdolność do przystosowywania się do zmian. W dzisiejszym świecie zmiany zachodzą w tempie ekspresowym. Wszystko idzie do przodu. Dynamicznie rozwija się technologia. Ciągle pojawiają się nowe informacje, rozwiązania, urządzenia, programy, systemy itd. Warto być więc na bieżąco z nowościami z branży oraz nie bać się zmian.

Pracodawcy wymagają od swoich pracowników elastyczności i szybkiej reakcji na pojawiające się zmiany i wyzwania. Chcą, by ich podwładni dobrze radzili sobie w zmiennym środowisku, potrafili korzystać z innowacyjnych narzędzi, szybko adaptowali się do nowych warunków, a zmiany postrzegali wyłącznie jako szansę na rozwój.

5. Umiejętność zarządzania czasem

Odpowiednie zarządzanie swoim czasem i zdolność dobrej organizacji to klucz do efektywnej pracy. Od pracownika oczekuje się więc, że będzie potrafił dobrze rozplanować swoją pracę i określić priorytety. Dzięki temu ze wszystkim sobie poradzi, dotrzyma terminów i wzorowo wywiąże się ze swoich obowiązków.

Zastanawiasz się, jak być bardziej produktywnym w pracy? Sprawdź 7 sprawdzonych sposobów