czas czytania: 2 min materiał partnera

Wywrotka na budowie – do czego się przyda i ile kosztuje?

wywrotka

Wywrotka to jeden z wielu pojazdów budowlanych, bez którego nie obejdzie się żaden plac budowy. Jest potrzebna szczególnie podczas jej rozpoczęcia, kiedy konieczne będzie transportowanie materiałów sypkich. Inwestorzy zwracają uwagę nie tylko na jakość świadczonych usług, ale też średnią cenę. Do czego przyda Ci się wywrotka i ile zapłacisz za jednorazowy kurs?

Czym jest wywrotka?

Jest to pojazd, który każdy z nas zna już od dziecka i z pewnością miał okazję bawić się nim w piaskownicy. Zazwyczaj określenie to dotyczy samochodu ciężarowego, który został wyposażony w przechylaną do tyłu lub na bok skrzynią transportową. Dzięki temu rozładunek może nastąpić samoczynnie, bez użycia dodatkowych maszyn budowlanych. Wywrotki służą do transportowania materiałów sypkich oraz płynnych. W przypadku cieczy i drobnych piasków powinny być wyjątkowo szczelne. Standardowy przedział maksymalnego załadunku wywrotki to od 3 do 30 ton materiału.

Do czego potrzebna będzie wywrotka?

Wywrotka na budowie jest potrzebna przede wszystkim do transportu kruszyw, takich jak piasek lub żwir. Dotyczy to w szczególności budowy, gdzie nie jest zamawiany gotowy beton, a robotnicy mieszają go na miejscu. Wówczas są wykorzystywane bardzo duże ilości materiałów sypkich. Ich transport może odbywać się też w obie strony. Inwestorzy często zlecają wywóz niepotrzebnego piachu po wykopaniu fundamentów lub wyrównaniu powierzchni. Wówczas przydatna jest nie tylko wywrotka, ale też koparko-ładowarka, dzięki której piasek zostanie szybko i sprawnie załadowany na przyczepę. Specjaliści z suwalskiej firmy Master wspominają, że wywrotki występują w wielu różnych wielkościach, które określają ich maksymalny załadunek. Z tego powodu, podczas zamawiania usług. Warto mniej więcej określić, ile materiału jest do przewiezienia. Tańsze będzie wynajęcie jednego kursu dużą wywrotką niż dwóch mniejszą.

Ile kosztują usługi wywrotką?

Ceny pojedynczego kursu mogą być różne, w zależności od rejonu Polski oraz indywidualnych cenników. Najwyższe są oczywiście w okolicy Mazowsza, szczególnie niedaleko Warszawy oraz na jej terenie. Drugim wyznacznikiem kosztów pojedynczego kursu jest ilość przejechanych kilometrów. W przypadku, kiedy pod uwagę brany jest również załadunek przy pomocy koparko-ładowarki, należy również doliczyć koszt jej czasu pracy. Ceny przewozu zależą też od wielości wywrotki. Im bardziej pojemna, tym więcej zapłacimy za jeden kilometr trasy. Biorąc pod uwagę maksymalny załadunek, wywrotka o pojemności mniejszej niż 1,5 tony to niecałe 2 PLN za kilometr. Natomiast wywrotki mieszczące 30 ton to koszt nawet 5 PLN za kilometr.